hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > پوست‌اندازی  دیرهنگام دولت

پوست‌اندازی  دیرهنگام دولت

تیم اقتصادی دولت سیزدهم از آغاز به کار دولت تا امروز دچار تحولات زیادی شده است، تغییراتی که نشانگر عدم موفقیت این تیم در دستیابی به نتیجه و تحقق وعده‌ها است.



تیم اقتصادی دولت سیزدهم از آغاز به کار دولت تا امروز دچار تحولات زیادی شده است، تغییراتی که نشانگر عدم موفقیت این تیم در دستیابی به نتیجه و تحقق وعده‌ها است.
در شرایطی که به عقیده کارشناسان و مردم، موضوع اصلی کشور مسئله «اقتصاد» است؛ دولت سیزدهم با وعده ایجاد تغییرات عمده در فضای اقتصادی کشور، مسئولیت را بر عهده گرفت اما خیلی زود مشخص شد برخی افراد حاضر در تیم اقتصادی دولت توانایی عمل به وعده‌های خود را ندارند.
انتقاد از کابینه رئیسی از همان روزی که لیست پیشنهادی راهی مجلس شد، آغاز شد. لیستی که حتی اصولگرایان را هم شوکه کرد. در لیست پیشنهادی رئیسی سهم دهی به برخی جریانات سیاسی مشهود بود و کارآمدی و تخصص در آن کمرنگ.
حضور محسوس دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) در لیست پیشنهادی از یک‌سو و دولتمردان دولت احمدی‌نژاد از سوی دیگر در کنار برخی یارگیری‌ها از مجلس و... همه و همه دست به هم دادند تا نقدها از همان ابتدا آغاز شود.
هرچند مجلسی‌ها در همراهی کامل با دولت به همه وزرای پیشنهادی به جز یک وزیر پیشنهادی رأی دادند، اما نخستین انتقادات از عملکرد وزرا هم از همین مجلس کلید خورد و دامنه آن روزبه‌روز وسیع‌تر شد و حالا در عمر 20 ماهه دولت 6 تغییر کلیدی رقم خورده است.
در این میان هرچند سه وزیر با نامه استعفا از پاستور خارج شدند، اما بنا به روایت‌ها استعفا اقدام پیش‌دستانه آن‌ها برای جلوگیری از عزل و برکناری و البته استیضاح از سوی مجلس بوده است؛ اتفاقی که درباره میرکاظمی و ساداتی نژاد نیفتاد و هر دو با حکم رئیسی از کار برکنار شدند.
حالا تیم اقتصادی دولت با تغییر «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی»؛ «وزیر راه و شهرسازی»؛ «وزیر جهاد کشاورزی»؛ «رئیس بانک مرکزی»؛ «رئیس سازمان برنامه‌وبودجه» و احتمالا تغییرات جدید دیگر، تلاش دارد خود را بازیابی کند.
وعده‌های بسیار سنگین اقتصادی که توسط آیت‌الله رئیسی در ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری داده شده، حجم کار و انتظارات از تیم اقتصادی دولت را به شدت افزایش داده و مردم منتظر تحقق وعده‌های دولت هستند.
مهار تورم، ایجاد تحول در ساخت‌وساز مسکن و تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد، ایجاد فرصت‌های شغلی، ساماندهی بازار سرمایه و شبکه بانکی، بودجه‌ریزی متعادل و بر اساس نیازسنجی و عملکرد، گسترش زیرساخت‌های اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاران، ساماندهی بازارها و... تنها بخشی از وعده‌هایی است که مردم کماکان چشم‌انتظار تحقق آن‌ها هستند.
حال باید دید افراد تازه‌نفس وارد شده در تیم اقتصادی دولت توانایی پاسخگویی به انتظارات و تحقق وعدها را دارند یا خیر.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد